ПЛАН
- Поняття про вокальні особливості голосу та загальні питання їх діагностики
- Аналіз існуючих методів вокальної діагностики
Виховання співацького голосу, як однієї зі складових музичної освіти, передбачає набуття учнями певних навичок академічного звукоутворення.
Спів – це складний психо-фізіологічний процес і вимагає злагодженої взаємодії таких важливих компонентів, як: дихання, робота гортані, артикуляційного апарату. Кожна з цих складових, що працює у час фонації у тісному поєднанні, необхідно удосконалювати, не перевантажуючи увагу учня великою кількістю вимог: чистота інтонування, спів округлим звуком, збереження високої позиції звукоутворення, правильна артикуляція та чітка дикція, виразне фразування тощо.
Співочий голос характеризується ширшим діапазоном у порівнянні з розмовною мовою. Якщо діапазон розмовного голосу складає не більше однієї октави (від 4 до 6 тонів), то діапазон співочого - дві октави, а іноді й більше.
Важливим для педагога є діагностика голосу учня, характерних рис психіки та особистих якостей, оскільки навчально-виховний процес ліцею скерований на особистісно орієнтовну систему творчого розвитку учнів. Діагностування голосу у подальшому стає передумовою ефективного розвитку співацького голосу та реалізації у подальшому вокального потенціалу.
Традиційна (фортепіанна) діагностика не виключає суб’єктивність оцінки здібностей молодих співаків, тому актуальним є питання розробки комплексного методу діагностики вокальної обдарованості співака на основі аналізу вокально-технічних і естетичних властивостей співацького голосу, виходячи з його об’єктивних акустичних характеристик.
Слід також зауважити, що тип голосу як дитини, так і дорослого, може бути визначений з достатньою достовірністю лише після проведення спеціальной роботи по його постановці.
- Володченко Ж. М. Проблема формування уміння діагностики співацького голосу / Ж.М. Володченко, О.Ю. Пєтух // Наукові записки. - Ніжин: НДПУ ім. М. Гоголя, 2002. - №1: Психолого-педагогічні науки. - С. 74-78.
- Вопросы анализа вокальной музыки : тематический сборник вокальных трудов / [коллектив авт. под руков. В.Г.Москаленко]. – К.: КГК им. П.И.Чайковского, 1991. – 153 с.
- Емельянов В. В. Фонопедический метод формирования певческого голосо-образования: методические рекомендации для учителей музыки. – Ново-сибирск: Наука, сиб. отд., 1991. – 41 с.
- Маруфенко, О. В. Вокальна діагностика як умова успішного вокально-творчого розвитку майбутнього вчителя музики // Наукові записки. - Ніжин: НДПУ ім. М. Гоголя, 2002. - №1: Психолого-педагогічні науки. / О. В. Маруфенко. - С .79-81.
- Морозов В. П. Искусство резонансного пения. Основы резонансной теории и техники. ИП РАН, МГК им. П. И. Чайковского, Центр «Искусство и наука». – М., 2002. – 496 c.
- Попов Н. Н. Постановка голоса для вокалистов. – 2-е изд., перераб. – М.: Сопричастность, 2002. – 80 с.
- Юцевич Ю.Є. Теорія і методика формування та розвитку співацького голосу: навчально-методичний посібник / Ю.Є.Юцевич. – К., 1998. – 98 с.