Портал освітньо-інформаційних послуг «Студентська консультація»

  
Телефон +3 8(066) 185-39-18
Телефон +3 8(093) 202-63-01
 (066) 185-39-18
Вконтакте Студентська консультація
 studscon@gmail.com
 facebook.com/studcons

<script>

  (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){

  (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),

  m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)

  })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

 

  ga('create', 'UA-53007750-1', 'auto');

  ga('send', 'pageview');

 

</script>

Психотерапевтичний аналіз сновидінь

Предмет: 
Тип роботи: 
Реферат
К-сть сторінок: 
7
Мова: 
Українська
Оцінка: 
Вступ
 
Вивчення снів – поширена практика в більшості психотерапевтичних шкіл. Сновидіння є результатом особливої імагінативної (франц. image – образ) активності і містить важливу інформацію з підсвідомого, а мета снів – донести її до свідомості сновидця, скоригувати уявлення про дійсність, що можуть бути спрощеними, ідеалізованими або односторонніми. У психоаналізі переважає вивчення сновидінь, а в гуманістичних напрямках, дазейн-аналізі і гештальттерапії практикують своєрідну взаємодію зі снами. Із аналізу снів фактично почався психоаналіз («Тлумачення сновидінь» – перша справжня психоаналітична робота Зигмунда Фройда). І цей метод досі широко використовують у практиці психотерапії.
Інтерпретація сновидінь принципово не може опиратися на сонники, символіка яких має усталений характер. Основна ідея тлумачення снів, сформульована Фройдом і логічно завершена Юнгом і Лаканом, полягає в тому, що сновидіння – це певний текст мовою несвідомого, який потребує інтерпретації. Це складний текст зі своїми стильовими особливостями і тонкими нюансами сенсу, що відображають погляд несвідомого на проблему в контексті життєвої ситуації.
Кожне сновидіння суто індивідуальне. Катастрофа чи весілля, міліціонер або кавун мають своє, неповторне, значення для кожного окремого сновидця. Сон можна інтерпретувати тільки залежно від особи того, хто його бачив, і ніколи – опосередковано від нього.
На переконання психотерапевтів глибинних шкіл, інтерпретація сновидінь – вершина професійної майстерності психоаналітика. Справжніми шедеврами аналітичного мислення є тлумачення, представлені в роботах Ш. Ференці, Ж. Дельоза і особливо К. -Г. Юнга.
 
Тлумачення сновидінь
 
Більшість принципів аналізу сновидінь у різних психотерапевтичних школах специфічна, проте є кілька універсальних положень, які можна сприйняти як приписи тлумачення:
а) ключова функція сну – здійснення бажань, яке може бути відтворене у прямій чи символічній формі. 3. Фройд зауважив, що основним серед усіх є бажання спати, тобто не переривати сон;
б) сновидіння відтворює погляд несвідомого на життєву ситуацію сновидця. Такий погляд водночас є спробою скоригувати однобічне сприйняття її свідомістю, яка ігнорує незручні або неприємні для себе моменти й аспекти;
в) людям не сняться сни щодо власних успіхів або справ, близьких до щасливого завершення. Тому тлумачення, яке містить заспокійливу інформацію або компліменти, – хибне;
г) сни, особливо емоційно забарвлені, не сняться людям з приводу проблем інших людей. Кожне сновидіння, які б персонажі в ньому не фігурували, – це сновидіння для сновидця і про нього (а не про близьких родичів або добрих знайомих) ;
ґ) сновидіння часто об'єднуються. Сновидець знає про зв'язок між ними, але не завжди спроможний пояснити це. Якщо сновидіння повторюється (з варіантами чи завжди однаково), це свідчить про надзвичайну важливість інформації, яку воно прагне донести;
д) сни можуть мати прогностичний характер, але при цьому вони попереджують, а не провіщують. Інколи сновидіння показує варіанти майбутнього, але сновидець не приречений на жоден із них. Розумно керуватися інформацією з несвідомого, а не чекати, поки сповниться те чи інше пророцтво.
Психотерапевтові, особливо початківцю, до аналізу сновидінь слід підходити відповідально і дуже обережно. Сновидіння багаті на важливу для перебігу терапії інформацію і часто є «прямими повідомленнями» несвідомого клієнта несвідомому аналітика. їх аналіз – це «бесіда» двох під свідомостей, що відбувається під контролем уважного і сильного Его терапевта.
Американський психоаналітик М. Масуд Кан сформулював перелік вимог до функціонування психічного апарату, які забезпечують можливість працювати зі сновидінням:
добра взаємодія між Его і несвідомим;
внутрішнє несвідоме джерело занепокоєння (рушійна сила сновидіння);
достатня інтегрувальна сила Его і хороша здатність до символізації;
здатність дистанціюватися від надто жорсткого морального контролю;
збереження післяобразів сну в безсонному стані.
Якщо всіх цих умов дотримано, клієнт добре пам'ятатиме сновидіння і охоче розказуватиме їх аналітику, якому необхідно знати основні принципи роботи зі сновидіннями, їх інтерпретація дає змогу ефективно контролювати перебіг психотерапевтичного процесу.
До наведених правил слід додати ще кілька простих рекомендацій, які допоможуть клієнтам краще запам'ятати власні сни:
сновидіння варто записувати відразу після прокидання, не покладаючись на пам'ять. Для цього краще тримати ручку й зошит біля ліжка;
звечора можна «замовити» сновидіння на певну тему, якщо перед засинанням сформулювати проблему або невирішене завдання;
сни варто записувати регулярно тривалий час (місяць, кілька тижнів) ;
якщо є змога, найяскравіші образи сновидінь слід змальовувати в кольорі;
сни, які будуть інтерпретовані в терапії, не слід перед цим розповідати друзям, знайомим чи родичам.
Часто один і той самий сон доводиться тлумачити кілька разів на різних етапах терапії. З'являються нові асоціативні ряди, спливають забуті переживання й епізоди – все це створює новий контекст для прихованого сенсу сновидіння. Деякі елементи (жахливі демони, нічні страхіття) можуть послідовно співвідноситися то з особою аналітика, то з фігурами близького соціального оточення клієнта, щоб бути визначеними, нарешті, як образи-страхіття раннього дитинства або проекції батьківських фігур.
Повне і остаточне тлумачення сновидіння – не більше ніж фікція, навіть якщо в процесі терапії накопичується декілька таких тлумачень, а клієнт захоплено вітає аналітичну майстерність і проникливість свого аналітика. К. -Г. Юнг застерігав психотерапевтів від ілюзії, ніби вдале розуміння несвідомої символіки снів є ефективною та успішною терапевтичною акцією. У роботі «Психологія і алхімія», основу якої становлять тлумачення архетипічної і алхімічної символіки сновидінь, учений зазначав, що несвідоме є автономною психічною сутністю і будь-які спроби керувати ним шкодять свідомості.
 
Функції сновидінь
 
Однією з функцій сновидінь, на думку Фрейда, є виконання бажання. У дітей, психіка яких ще не обтяжена численними захистами, виконання бажання відбувається явним чином: дитина уві сні з'їдає заборонений батьками продукт або перемагає ворога.
Несвідоме дорослої людини робить колосальну роботу з зашифровки сенсу сновидіння. У цю частину психіки витіснені проблеми, незавершені справи, страхи, конфлікти. Таке витіснення захищає психіку від «перегріву», від нестерпної тривоги за власні проблеми, яких у кожного незліченна кількість. Уявіть, що було б, якщо б всі проблеми, накопичені за наше життя, відразу навалилися на нашу свідомість? Це вбило б найстійкішого. Але за однієї такі проблеми витягати необхідно, адже щоб вирішити їх, потрібно, принаймні, знати про них.
Отже, у дорослих виконання бажання відбувається уві сні неявним чином. Наприклад, чоловік, закоханий у дівчину і відчуває ревнощі до неї, уві сні робить її хлопця всього лише одним, щоб таким чином опосередковано виконати своє бажання бути з нею. А що дає вам ситуація, що склалася у сні? Навіть якщо це смерть людини, то які можливості вона могла б вам відкрити (що вам «заважає» ця людина реалізувати в життя)?
Тут головне – відкинути мораль і подивитися правді в очі. Не бійтеся дізнатися про своїх низинних, агресивних або небезпечних несвідомих бажаннях. Прийміть це як частину себе. Не кожен наважиться зізнатися собі в подібному, але ж таке визнання – перший крок на шляху продуктивних змін, які ви можете здійснити в собі.
На кожен виділений елемент сновидіння ми просимо людини давати ті асоціації, які виникають у зв'язку з ним. Важливо зробити акцент на наступному: говорити треба абсолютно все, що приходить в голову, не пропускаючи того, що здається непристойним, аморальним, непривабливим. Найчастіше саме в цьому корінь проблеми.
Як задавати питання і допомогти викликати потік асоціацій? Наприклад, сниться певна людина. Нам потрібно знати, що це за людина, які в нього відносини з суб'єктом сновидіння, що для нього ця людина уособлює, які події життя, пов'язані з ним, приходять в голову і т. п. Або сниться квартира. Чия вона за логікою сновидіння, чим відрізняється від реального місця, як переставлені меблі, де вдається під час сну побувати в цій квартирі. Все, що ми почули, треба записати, щоб не забулася ні одна деталь. Якщо ви говорите своє сновидіння, то записуйте докладно кожну що приходить в голову думка, а потім намагайтеся аналізувати їх неупереджено, як би «забувши» на час, що говорите власне сновидіння.
 
Висновок
 
Отже, аналіз сновидінь є найбільш універсальною психотерапевтичною технікою. Існує багато способів інтерпретації змісту та образів людських снів, кожен із яких ґрунтується на певних теоретичних уявленнях і концептах. Загалом феномен сновидіння відтворює погляд несвідомого на життєву ситуацію сновидця і водночас є спробою скоригувати однобоке сприйняття цієї ситуації свідомістю та запропонувати нестандартні шляхи розв'язання проблемних ситуацій.
 
Література
 
Нечаенко Д. А. «Сон, заветных исполненный знаков»: Таинства сновидений в мифологии, мировых религиях и художественной литературе. М. : Юридическая литература, 1991. – 304 с.
Малкольм Н. Состояние сна. / Пер. с англ. М. : ИГ «Прогресс-Культура», 1993. – 176 с.
Юнг К. Г. Воспоминания, сновидения, размышления. / Пер. с нем. Киев: AirLand, 1994. – 405 с.
Фромм Э. Забытый язык: Введение в понимание снов, волшебных сказок и мифов. / Пер. с англ. Ангарск: АО «Формат», 1994. – 161 с.
Элиаде М. Мифы, сновидения, мистерии. / Пер. с англ. М. : REFL-book, 1996. – 288 c.
Экзегетика снов: Европейские хроники сновидений. М. : Эксмо, 2002. – 464 с.
Акимов О. Е. Правда о Фрейде и психоанализе. М., 2005. – 279 с.
Путешествие в глубь сознания: Беседы с Далай-ламой о сне, видениях и смерти. / Пер. с англ. Нижний Новгород: Деком, 2005. – 272 с.
Бескова И. А. Природа сновидений (эпистемологический анализ). РАН, Ин-т философии. М., 2005. – 239 с.
Сны. Их происхождение и роль в христианском истолковании. М. : Образ, 2006. – 128 с.
Соловьёв В. Толковый словарь сновидений: Иллюстрированная история цивилизации снов. М. : Эксмо, 2006. – 1488 с., ил.
Большаков И. В. Предопределение и толкование снов в Древнем Египте (историко-философский аспект). СПб. : Алетейя, 2007. – 268 с., ил.
Мосс Р. Тайная история сновидений: Значение снов в различных культурах и жизни известных личностей. / Пер. с англ. СПб. : ИГ «Весь», 2010. – 464 с., ил.
Фото Капча