ЗМІСТ
Актуальність теми. Творчий доробок Юрія Федьковича (Осипа Домініка Гординського де Федьковича) зайняв помітне місце серед літературного процесу 60-х, 80-х років. Федькович був поетом, письменником, драматургом, творчість якого вирізнялася своєрідним пафосом, який ніс в собі гуманістичні людиностверджуючі мотиви. Особливу увагу автор приділяв внутрішньому психологічному стану людини, її переживанням та почуттям. Також творчість митця стала вагомим рушієм розвитку культури західної частини країни, де жив та здійснював свою діяльність автор.
Досить примітну частину творчості Юрія Федьковича становить його драматургія. Водночас драми письменника являють собою неоднорідне та суперечливе літературне явище. Федькович надавав своїй праці в драматичному жанрі особливого значення: він ретельно добирав сюжети, кожну п’єсу переробляв по кілька разів і вважав драматургію вищим рівнем літературного здобутку. Особливу увагу Ю. Федьковича до його драматургії можна простежити, вивчаючи його листи від 60-х років, коли автор почав активно розвивати епістолярний жанр.
Суперечливість драматичної спадщини Федьковича полягає в протиставленні того мистецького значення, якого своїм творам надава сам автор та їх літературної цінноті. Багато дослідників творчості письменника (Г. Гуць, П. Загайко, М. Шалата та інші) відзначають недосконалість драматичних творів Юрія Федьковича, меншу їх художню довершеність в порівнянні з його прозою чи поезією. Невисокий мистецький рівень цих п’єс відзначав і І. Франко, який досить суттєво був знайомий з творчістю Федьковича та пладно співпрацював з ним. Серед цілого комплексу вад драматичних творів Юрія Федьковича, на який в тій чи іншій мірі вказують дослідники його творчості, можна виділити найсуттєвіші: відстороненість та недотримання історичної правди; викривлення реальності; надмірна сатиричність образної системи творів; надмірність вимислу, фантазії, яка часто заміщає історичні факти, нівелюючи реальну основу твору; дещо затемнений символізм тощо. Драматургія Ю. Федьковича не ставала досі повноцінним об’єктом літературного дискурсу, відповідно, неоднозначністю драматичної спадщини письменника спричинена актуальність даного дослідження: проблема з’ясування художньої літературної цінності драматургії Ю.Федьковича залишається відкритою.
Об’єктом дослідження є драматична спадщина Юрія Федьковича крізь призму її проблематики, тематичної спрямованості, ідейності та образної системи.
Предметом дослідження стали драми автора «Довбуш», «Хмельницький» та переробки і переклади з інших авторів («Запечатаний двірник», «Як козам роги виправляють», «Мазепа», «Макбет», «Гамлет»).
Метою роботи є дослідження драматичних творів письменника в ракурсі його загального літературного доробку для визначення її ключових мистецьких рис та літературної цінності.
Для досягнення мети були поставлені наступні завдання:
- визначення теми, ідеї, проблематики п’єси «Довбуш»;
- аналіз образу Довбуша та його інтерпретацію в творах Ю. Федьковича, зокрема, в драматургії автора;
- аналіз драматичної сентенції в драмі «Хмельницький»;
- аналіз авторської інтерпретації образу гетьмана Богдана Хмельницького в п’єсі «Хмельницький»;
- аналіз художньої своєрідності перекладної драматургії Ю. Федьковича.
Наукова новизна дослідження полягає в комплексному аналізі художньої суті драматичних творів письменника на прикладі п’єс «Довбуш», «Хмельницький» та перекладних п’єс автора крізь призму стильових напрямків культурної епохи.
Науковою базою даного дослідження є роботи Г. Є. Гуць, П. К. Загайка, І.О.Денисюка, М. Ф. Нечиталюка, І. Я. Франка, Д. В. Павличка, Л. Українки, Ф.П. Погребенника, та інших.
Практична цінність роботи. Результати роботи можуть бути використані учнями старших класів у школах під час вивчення творчості Юрія Федьковича, в ліцеях, студентами коледжів, інститутів при більш детальному дослідження творчості письменника.
Структура роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів з підрозділами, висновків, списку використаної літератури.
В першому розділі увагу акцентовано на драмі «Довбуш» та здійснено її аналаз через з’ясування природи конфлікту драми, її проблематики та образної системи. Також в даному розділі дотично розглядається питання функціонування образу Довбуша в творчості Федьковича.
Другий розділ присвячений дослідженню драми «Хмельницький» та визначення семантики образу головного героя в творі. Значну увагу акцентовано на особливостях характеротворення в драмі, визначено особливості творчої манери автора. Також здійснено аналіз історичної досвірності відтворюваних подій.
Третій розділ порушує питання перекладної драматургії Ю.Федьковича, зокрема на прикладі творів «Запечатаний двірник», «Як козам роги виправляють», «Мазепа», «Макбет», «Гамлет» здійснюється аналіз манери художнього перекладу письменника та дотримання творчих особливостей першоджерел під час здійснення перекладів.
В загальному можна сказати, що дане дослідження розглядає драматургію Юрія Федьковича в ракурсі його творчості, визначаючи сильні та слабкі сторони та прослідковуючи дотримання типових мотивів автора в його драматичній спадщині.
- Бондар М. П. Юрій Федькович / М. П. Бондар // Історія української літератури другої половини ХІХст. У 3 кн. / За ред. М. Т. Яценка. - Кн. 2. - К.: Либідь, 1996. - С. 319-351.
- Голубець М. О. Юрій Федькович [Передмова] / М. О. Голубець // Федькович О. Ю. Вибір творів. - Львів: Накладом І. Тиктора, 1934. - С. 5-16.
- Гуць Г. Є. З історії сусідніх культур: Про дружбу німецького поета Нойбауера і Юрія Федьковича, 2 пол. ХІХ ст. / Г. Є. Гуць // Вітчизна. - 1973. - №4. - С. 185-189.
- Гуць Г. Є. Юрій Федькович і західноєвропейська література / Г.Є.Гуць // Українська мова й література в школі. - 1986. - № 7. - С. 76 - 78.
- Денисюк І. О. Розвиток української малої прози ХІХ - поч. ХХ ст. / І.О.Денисюк. - Львів: Академічний експрес, 1999. - С.81 - 89.
- Добржанський О. В. Юрій Федькович і початки українського національного відродження на Буковині / О. В. Добржанський // Науковий вісник Чернівецького університету. - Випуск 274 - 275. Слов’янська філологія. - Чернівці: Рута, 2005. - С. 7-11.
- Єфремов С. О. Історія українського письменства / С. О. Єфремов. - К.: Основа, 1995. - С. 449-453.
- Загайко П. К.Вивчення творчості Ю. Федьковича / П. К. Загайко. - К.: Рад. шк., 1981. - 113 с.
- Івашків В. М. До питання про тип романтичного героя у трагедії Ю.Федьковича «Довбуш» / В. М. Івашків // Тези доповідей республіканської наукової конференції, присвяченої 150-річчю з дня народження Ю. Федьковича. - Чернівці: Буковина, 1984. - С. 52-53.
- Івашків В. М. Романтичні драми Юрія Федьковича / В. М. Івашків // Радянське літературознавство. - 1987. - №1. - С. 60-67.
- Історія української літератури ХІХ ст.: У 3-х кн. - кн.2 // За ред. М.Яценка. - К.: Либідь, 1996. - 384 c.
- Історія української літератури: У 8-ми т. / За ред. Є. П. Кирилюк - К.: АН УРСР, 1968. - Т.3. - 539 с.
- Ковалець Л. М. Творчість як спосіб жити повним життям. Про Федьковичеву драматургію та один її самобутній пласт [Текст] / Л. М. Ковалець // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. - Ужгород, 2013. - Вип. 1. - С. 69-73.
- Ковалець Л. М. Історична трагедія Юрія Федьковича «Хмельницький»: спроба реабілітації твору / Л. М. Ковалець // Буковинський журнал. - 2004. - № 2. - С. 212-225.
- Кульчицький О. Ю. Риси характерології українського народу / О.Ю.Кульчицький // Енциклопедія українознавства. - Загальна частина: Перевид. в Україні. - Репринтне відтворення видання 1949 р. - К.: Наукова думка, 1995. - С. 708-718.
- Лукіянович Д. Я. Про Осипа Юрія Федьковича / Д. Я. Лукіянович. - Львів: Просвіта, 1913. - 47 с.
- Нахлік Є. К. Українська романтична проза 20-60-х років ХІХ ст. / Є.К. Нахлік. - К.: Наукова думка, 1988. - 315 с.
- Нечиталюк М. Ф. Буковинський Кобзар / М. Ф. Нечиталюк // Федькович Ю. Твори: У 2-х т. - Т.1. - К.: Дніпро, 1984. - 94 с.
- Павличко Д. В. Поет лицарської гідності і правди / Д. В. Павличко // Літературна Україна. - 1984. - 19 серпня. - С. 11 - 15.
- Паласюк М. І. Ідеї німецького романтизму в українській духовній культурі: Автореф. дис. канд. філос. наук: 09. 00. 05 / М. І. Паласюк; Львівський національний університет імені Івана Франка. - Львів, 2001. - 17 с.
- Погребенник Ф. П. Юрій Федькович / Ф. П. Погребенник // Ю.Федькович: Поетичні твори. Прозові твори. Драматичні твори. Листи. - К.: Наукова думка, 1985. - С. 5-32.
- Українка Леся. Малоруссие писатели та Буковини / Українка Леся // Українка Леся. Твори: У 12-и тт. - К.: Наукова думка, 1977. - Т.8. - С. 62-67.
- Чарнецький С. М. «Довбуш» / С. М. Чарнецький // Руслан. - 1908. - С. 114-115.
- Федькович О. Ю. Писаня / О. Ю. Федькович; Перше повне і крит. вид. - Львів: З друк. НТШ, 1918. - Т. 3, ч. 1 «А»: Драматичні твори / Передм. О.Колесси, автоґр. видав О. Колесса. - ХVII. - 455 с.
- Франко І. Я. Молодий вік Осипа Федьковича / І. Я. Франко // Франко І. Твори в 20 т. - Т.17. - К.: Державне видавництво художньої літератури, 1955. - С. 204-217.
- Хороб С. І. Іван Франко як теоретик драми / С. І. Хороб // Перевал. - 2006. - № 2 - 3. - С. 56-71.
- Шалата М. Й. Народний співець Буковини / М. Й. Шалата. - К.: Веселка, 1974. - 176 с.