Предмет:
Тип роботи:
Курсова робота
К-сть сторінок:
41
Мова:
Українська
Курсова робота
На тему:
«Тревел-журналістика»
ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. СТАНОВЛЕННЯ ТРЕВЕЛ-ЖУРНАЛІСТИКИ НА ТЕЛЕБАЧЕННІ
1.1. Тревел-журналістика як особливий напрям журналістики
1.2. Жанрові аспекти тревел-журналістики на телебаченні
1.3. Особливості подачі матеріалу зарубіжним та українським телебаченням
РОЗДІЛ 2. «СВІТ НАВИВОРІТ» ТЕЛЕКАНАЛУ «1+1» ТА «ОРЕЛ ЧИ РЕШКА» ТЕЛЕКАНАЛУ «ІНТЕР» ЯК ПРИКЛАД ТРЕВЕЛ-ЖУРНАЛІСТИКИ НА ВІТЧИЗНЯНОМУ ТЕЛЕБАЧЕННІ
2.1. Специфіка побудови програми «Світ навиворіт
2.3. Порівняльна характеристика програм «Світ навиворіт» та «Орел чи решка»
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ВСТУП
Актуальність теми дослідження.
Тревел-проекти та тревел-шоу в сучасному їх вигляді з'явилися на вітчизняному телебаченні тільки в останні 5 років. Однак, незважаючи на значний обсяг інформаційно-розважальної телепродукції в програмній сітці, дотепер досить важко знайти ґрунтовні дослідження щодо сутності, типології та особливостей ведення тревел-програм (за винятком наукових праць, що лише згадують про існування такого типу програм). Більше того, ніким з теоретиків журналістики так і не дано точне визначення поняття «тревел-журналістика».
Потрібно зазначити, що сучасний український телепростір не існує у чистому вигляді. Як зазначає В. Гоян, «український телепростір поєднує у собі необхідні функції, а саме: розважальну, інформаційну та комунікативну» [8]. В той же час, практично не реалізована на телеекранах просвітницька функція телебачення. Лише частково вітчизняне телебачення свого глядача чогось навчає, інколи змушує аналізувати, порівнювати тощо. І завдяки тревел-програмам долучає до історії та культури інших країн та народів. Український науковець А. Юсипович, який у своїх роботах досліджував різні жанри телебачення, визнав, що «наше телебачення далеке від моделі ідеального, але з кожним роком спостерігається тенденція до його вдосконалення та підвищення соціального рівня. І тревел-тележурналістика – не виняток» [22, с. 64]. Науковець також зазначив, що за останні кілька років вітчизняне телебачення зробило найвищий стрибок, який тільки могло зробити. Але для подальшого розвитку тревел-журналістики потрібно розглянути історію її становлення, жанрові аспекти та особливості подачі матеріалу, що і визначає актуальність цієї курсової роботи.
Цілі дослідження.
1. Розглянути тревел-журналістику як особливий напрям журналістики.
2. Визначити жанрові аспекти тревел-журналістики на телебаченні.
3. Дослідити особливості подачі матеріалу зарубіжним та українським телебаченням.
4. Проаналізувати специфіку побудови програм «Світ навиворіт» та «Орел чи решка».
5. Здійснити порівняльну характеристику програм «Світ навиворіт» та «Орел чи решка».
Об’єкт дослідження.
Специфіка функціонування тревел-програм в системі сучасного медіапростору України.
Предмет дослідження.
Тревел-журналістика як особливий напрям на телебаченні; жанрові аспекти тревел-журналістики на телебаченні; особливості подачі матеріалу зарубіжним та українським телебаченням; специфіка побудови програм «Світ навиворіт» та «Орел чи решка»; порівняльна характеристика програм «Світ навиворіт» та «Орел чи решка».
Наукове значення дослідження.
Полягає в тому, щоб продемонструвати суспільну користь та потребу в існуванні та розвитку тревел-журналістики. Наголосити на тому, що тревел-журналістика має свою специфіку, а різні тревел-проекти прагнуть розбудити інтерес глядача, підняти настрій, поінформувати про історію, географію, культуру, мистецтво інших країн.
Історіографія.
Дослідити вітчизняний телевізійний ринок ми мали змогу завдяки ряду праць відомих авторів-дослідників в області сучасного телебачення. Серед них варто назвати Акінфієва С. Н. [1], Гайдарєва І. Н. [5], Гояна В. В. [7], Мащенко І. Г. [14], Новікової А. А. [15], Дондурея Д. [18] та інших. Загальні принципи розвитку телебачення розглянуто у роботах Акінфієва С. Н. [1], Удовиченко Р. В. [20], Дондурея Д. [18], Шаповал Ю. Т. [21]. Специфічні особливості функціонування тревел-проектів та тревел-шоу у своїх роботах описували Баландинський Н. [3], Веремчук Т. [4], Показаньева И. В. [16], [17], Hanusch F. [23], Kaufmann С. [24]. Вагомим в наданні додаткової інформації було також звернення до електронних ЗМІ, які були тематично спрямовані до теми курсової роботи. Матеріалами дослідження при цьому стали офіційні сайти телеканалів: «Інтер» [28], «Перший Національний телеканал» [29], «1+1» [27], «К1» [30], «5 канал « [31].
РОЗДІЛ 1. СТАНОВЛЕННЯ ТРЕВЕЛ-ЖУРНАЛІСТИКИ НА ТЕЛЕБАЧЕННІ
1.1. Тревел-журналістика як особливий напрям журналістики
Журналістика є однією з найбільших сфер діяльності, і областей її застосування досить багато: від політики, економіки й «соціалки» до культури. В останні роки усе більш популярним стає ще один напрямок: тревел-журналістика – достовірний і захоплюючий спосіб передати інформацію про різні країни.
Цей вид виник з жанру дорожніх заміток, відомих ще із часів «Подорожі з Петербурга до Москви» Н. М. Карамзіна. Використовуючи дорожні записи, описував своє життя й відомий герой м. Лермонтва – Печорін у творі «Герой нашого часу». В XX столітті жанр не припиняв свого розвитку: радянські класики Ілля Ільф та Євгеній Петров написали повість про автомобільну подорож по Штатах. У наш час із розвитком блогосфери писати про подорожі може кожен, але жанр «тревел» досить специфічний і не обмежується тільки особистими спостереженнями від побаченого. Він перебуває на стику журналістики, щоденникових записів і літератури [16, с. 45].
Тревел-журналістика (від англ. travel journalіsm) – це особливий напрямок журналістики, яка надає масовому споживачеві інформацію про подорожі, зачіпає теми історії, географії, культури, мистецтва, туризму, етики, філософії тощо. Саме цей напрямок журналістики впливає на національну самоідентифікацію людей, перетвориє інформацію з одного культурного